REFLEKSI BLENDED LEARNING (BL)
Pengalaman
Kursus BL ini telah dijalankan secara berperingkat iaitu
dari pringkat rendah (mudah) kepada peringkat tinggi (susah).
Minggu 1
Kursus bermula dengan
pendedahan atau pengenalan BL, ia membantu saya memahami apa itu BL, dan
meyakinkan saya bahawa apa yang saya lakukan dalam kelas saya dengan pelajar
sebenarnya salah satu BL. Saya telah belajar beberapa perkara baru, seperti
manfaat utama BL bagi guru dan pelajar. Saya juga telah belajari istilah baru,
seperti 'belajar membalikkan' dan 'VLE', ia telah mencetuskan pemikiran saya
bahawa saya juga boleh mempraktikkan unsur-unsur ini dalam PdP saya pada masa
yang akan datang. Saya akan berfikir bagaimana saya dapat melaksanakannya dalam
pengajaran saya sendiri, dan sejauh mankaha ia dapat dilaksanakan dengan
teknologi baru. Minggu ini saya masih bersaing dengan masa untuk menguruskan
kerja sekolah yang berlambak, tambahan dengan keadaan kesihatan yang tidak
begitu baik.
Minggu 2
Minggu ini saya telah
mempelajari lebih lanjut mengenai bahagian praktikal BL iaitu aplikasi yang
berbeza dan VLE, seperti Nearpod atau Google Classroom. Ia sesuatu yang baik
dengan melihat contoh kejayaan pelaksanaan teknologi BL. Saya berpendapat ia
sangat menggalakkan pemikiran yang tidak terhad bagi pelajar seperti:
"Mereka telah berjaya melakukannya, jadi saya juga mungkin boleh
melaksanakannya". Walau bagaimanapun, satu perkara yang sangat penting
ialah semua pendekatan baru ini memerlukan mereka yang celik digital. Saya
perlu mengubah kaedah pengajaran saya, begitu juga dengan guru-guru lain di
sekolah saya. Untuk mengubah keadaan, seluruh sekolah, dari pihak pentadbiran sehinggga
kepada guru perlu melakukan usaha bersama, seperti dalam contoh dengan Kolej
Borders.
Saya fikir saya akan menjadi
duta besar BL, jika ia boleh dipanggil dengan cara ini, kerana saya kuat untuk
teknologi baru, mereka telah menjadi sebahagian penting dalam hidup kita.
Minggu 3
Minggu ini saya masih lagi
bergelut dengan masalah line internet yang tidak stabil, banyak video tidak
dapat dibuka. Kursus diteruskan dari segi penggunaan alat dan platform dalam
talian yang tidak pernah saya dengar. Saya perlu menghabiskan banyak masa untuk
menjelajahi setiap satu dan berfikir bagaimana ini akan berguna dalam kelas
saya seperti persembahan, aktiviti dan penilaian. Saya juga belajar tentang
konsep pelesenan CC dan OERs, sekali
lagi, konsep yang sangat baru bagi saya. Mulai sekarang, saya yakin saya akan
menyemak sumber dalam talian dan akan lebih berhati-hati pemilihan bahan saya.
Minggu 4
Penilaian minggu ini sangat berguna. Ia
membuat saya berfikir tentang satu hasil pembelajaran yang saya tidak mencapai
dengan pelajar saya yang setakat ini. Pembentukan rancangan mengajar telah
memaksakan (stress positif) saya untuk menghasilkan satu aktiviti kumpulan,
yang menggunakan pelbagai teknologi digital dan sumber dalam talian, yang
semuanya relevan dengan konteks PdP saya, dan bersesuaian dengan perkembangan
masa depan pelajar saya. Saya percaya bahawa ia akan memperbaiki kaedah
pengajaran saya. Saya mendapati latihan reka bentuk rancangan pengajaran merupakan satu langkah yang baik dalam
mengintegrasikan pengetahuan yang diperoleh dalam proses pembelajaran saya.
Semakan semula rakan sebaya tidak banyak membantu saya dan saya akan lebih suka
maklum balas daripada tutor sendiri.
Minggu 5
Tempoh 5 minggu telah
berlalu tetapi saya masih belum habiskan kursus BL ini dalam masa yang
ditetapkan, nasib baik kursus ini dibuka sehingga 17 disember 2017. Terima
kasih banyak untuk kursus ini! Saya telah benar-benar menikmati dan telah
diilhamkan olehnya ( walaupun banyak stress yang telah dihadapai)! Ia juga
telah melengkapkan diri saya dengan ilmu peralatan dan platform pendidikan yang
tidak pernah dikenali oleh saya. Ia sangat berharga untuk melihat pemikiran
orang lain dari konteks saya sendiri. Saya akan mengesyorkan kursus ini kepada
rakan sekerja saya.
Kelebihan
1. Percuma
dan tiada syarat kemasukan: kursus BL ini adalah percuma dan tidak mengenakan sebarang
syarat kemasukan seperti institusi tinggi lain.
2. Alat
kerjasama yang bermutu: Perbincangan
dalam talian dan maklum balas daripada pelajar, tutor dan rakan sebaya dapat
disampaikan dengan cepat.
3. Peningkatan
aksesibiliti : Kursus ini boleh diakses pada
bila-bila masa dan tiada had lokasi.
4. Komunikasi yang lebih baik : Hubungan yang
lebih baik antara tutor dengan pelajar sambilan kerana mereka boleh
berinteraksi atas talian tanpa perlu bersemuka.
5. Penilaian
serta merta: Penilaian pelajar yang
difasilitasi dengan ujian dalam talian yang komprehensif dan laporan
berbutiran. Penggredan automatik yang ditawarkan oleh banyak sistem
pembelajaran juga sangat membantu tutor menilai pelajar.
6. Pendekatan
peribadi: Cara belajar adalah mengikut gaya pembelajaran pelajar masing-masing Ia juga mewujudkan
persekitaran yang lebih selesa untuk pelajar yang yang berbeza. Sekiranya
pelajar tersebut menghadapi masalah dalam topik tertentu, mereka boleh
menjangkau sumber-sumber web yang saling melengkapi atau mendapatkan bantuan
segera dari tutor mereka.
7. Ia sangat menyeronokkan : Kursus pembelajaran
BL ini telah terbukti menjadikan sesi PdP lebih menarik untuk pelbagai kumpulan
pelajar mahupun dari sekolah rendah hingga lepasan pasca siswazah dan pelatih
yang maju.
Kelemahan
1. Pelajar mesti mempunyai pengetahuan teknologi asas
atau kesediaan untuk belajar.
Dalam hampir semua persekitaran pembelajaran BL, anda
akan menemui sekurang-kurangnya seorang pelajar yang teragak-agak tentang
perubahan. Terdapat juga orang yang
mungkin tidak biasa dengan teknologi . Untuk mengatasi masalah ini, anda harus
mempunyai sokongan di tangan untuk mengajar pelajar baru dan memberi motivasi
kepada mereka yang mungkin lebih pasif.
2.Penjanaan teknologi tinggi dan kos penyelenggaraan.
Membeli alat teknologi pembelajaran untuk program BL,
seperti alat peranti dan persediaan infrastruktur, merupakan satu kos yang
tinggi. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa ini hanyalah perbelanjaan
jangka pendek, dan anda mungkin menyimpan wang dalam jangka masa panjang. Walaupun
anda perlu membayar yuran internet bulanan, anda masih menerima banyak manfaat
yang ditawarkan oleh strategi pembelajaran BL.
3.Impak negatif kepada pelajar.
Sesetengah guru mungkin memulakan kandungan dan aktiviti
pendidikan yang berlebihan. Program BL ini mungkin menjadi satu dorongan yang
positif jika disesuaikan dengan keperluan pelajar individu, sebaliknya ia akan
menjadi musuh jika digunakan secara berlebihan, seperti biasanya dengan
pembelajaran kelas tradisional.
4.Masalah plagiarisme dan kredibiliti
Sememangnya, sebaik sahaja kelas anda secara rasmi mesra
Internet, sukar bagi pelajar untuk menahan godaan mencari sesuatu di laman web atau mendapatkan petikan segera daripada
rakan-rakan. Ini mungkin menjejaskan penilaian adil dan kualiti kerja kursus.
Selain itu, guru perlu mengingatkan pelajar tentang bahaya sumber dalam talian
yang tidak disahkan, seperti bias, penyelewengan dan salah nyataan fakta.
Idea
Yang Disyorkan Untuk Penambahbaikan
1. Terdapat
sedikit masalah dengan link pendidikan yang telah dibekalkan, jika boleh,
berharap pihak pengurusan dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera agar
kursus ini berjalan dengan lancer, pelajar pun tidak akan berasa terganggu
dalam pembelajaran.
2. Adakah
kemungkinan BL dibekalkan dengan versi bahasa yang lain. Ia merupakan satu
masalah kepada pelajar yang tidak celik Bahasa Inggeris seperti saya untuk
memahami isi kandungan kursus dengan baik. Saya terpaksa menggunakan google
translate untuk memahami kursus ini dengan lebih baik.
Soalan Perbincangan:
1. Apakah yang telah anda perolehi selepas mengikuti kursus BL?
2. Pada pendapat anda, adakah BL ini sesuai diaplikasi dalam kelas anda? Mengapa?
3. Apakah cabaran-cabaran yang akan anda hadapi jika anda mengaplikasikan BL dalam PdPc anda? Bagaimana anda menyelesaikannya?
No comments:
Post a Comment