Refleksi Blended Learning

REFLEKSI  BLENDED LEARNING (BL)
Pengalaman
Kursus BL ini telah dijalankan secara berperingkat iaitu dari pringkat rendah (mudah) kepada peringkat tinggi (susah).

Minggu 1
Kursus bermula dengan pendedahan atau pengenalan BL, ia membantu saya memahami apa itu BL, dan meyakinkan saya bahawa apa yang saya lakukan dalam kelas saya dengan pelajar sebenarnya salah satu BL. Saya telah belajar beberapa perkara baru, seperti manfaat utama BL bagi guru dan pelajar. Saya juga telah belajari istilah baru, seperti 'belajar membalikkan' dan 'VLE', ia telah mencetuskan pemikiran saya bahawa saya juga boleh mempraktikkan unsur-unsur ini dalam PdP saya pada masa yang akan datang. Saya akan berfikir bagaimana saya dapat melaksanakannya dalam pengajaran saya sendiri, dan sejauh mankaha ia dapat dilaksanakan dengan teknologi baru. Minggu ini saya masih bersaing dengan masa untuk menguruskan kerja sekolah yang berlambak, tambahan dengan keadaan kesihatan yang tidak begitu baik.

Minggu 2
Minggu ini saya telah mempelajari lebih lanjut mengenai bahagian praktikal BL iaitu aplikasi yang berbeza dan VLE, ​​seperti Nearpod atau Google Classroom. Ia sesuatu yang baik dengan melihat contoh kejayaan pelaksanaan teknologi BL. Saya berpendapat ia sangat menggalakkan pemikiran yang tidak terhad bagi pelajar seperti: "Mereka telah berjaya melakukannya, jadi saya juga mungkin boleh melaksanakannya". Walau bagaimanapun, satu perkara yang sangat penting ialah semua pendekatan baru ini memerlukan mereka yang celik digital. Saya perlu mengubah kaedah pengajaran saya, begitu juga dengan guru-guru lain di sekolah saya. Untuk mengubah keadaan, seluruh sekolah, dari pihak pentadbiran sehinggga kepada guru perlu melakukan usaha bersama, seperti dalam contoh dengan Kolej Borders.
Saya fikir saya akan menjadi duta besar BL, jika ia boleh dipanggil dengan cara ini, kerana saya kuat untuk teknologi baru, mereka telah menjadi sebahagian penting dalam hidup kita.

Minggu 3
Minggu ini saya masih lagi bergelut dengan masalah line internet yang tidak stabil, banyak video tidak dapat dibuka. Kursus diteruskan dari segi penggunaan alat dan platform dalam talian yang tidak pernah saya dengar. Saya perlu menghabiskan banyak masa untuk menjelajahi setiap satu dan berfikir bagaimana ini akan berguna dalam kelas saya seperti persembahan, aktiviti dan penilaian. Saya juga belajar tentang konsep pelesenan CC dan OERs,  sekali lagi, konsep yang sangat baru bagi saya. Mulai sekarang, saya yakin saya akan menyemak sumber dalam talian dan akan lebih berhati-hati pemilihan bahan saya.

Minggu 4
 Penilaian minggu ini sangat berguna. Ia membuat saya berfikir tentang satu hasil pembelajaran yang saya tidak mencapai dengan pelajar saya yang setakat ini. Pembentukan rancangan mengajar telah memaksakan (stress positif) saya untuk menghasilkan satu aktiviti kumpulan, yang menggunakan pelbagai teknologi digital dan sumber dalam talian, yang semuanya relevan dengan konteks PdP saya, dan bersesuaian dengan perkembangan masa depan pelajar saya. Saya percaya bahawa ia akan memperbaiki kaedah pengajaran saya. Saya mendapati latihan reka bentuk rancangan pengajaran  merupakan satu langkah yang baik dalam mengintegrasikan pengetahuan yang diperoleh dalam proses pembelajaran saya. Semakan semula rakan sebaya tidak banyak membantu saya dan saya akan lebih suka maklum balas daripada tutor sendiri.

Minggu 5
Tempoh 5 minggu telah berlalu tetapi saya masih belum habiskan kursus BL ini dalam masa yang ditetapkan, nasib baik kursus ini dibuka sehingga 17 disember 2017. Terima kasih banyak untuk kursus ini! Saya telah benar-benar menikmati dan telah diilhamkan olehnya ( walaupun banyak stress yang telah dihadapai)! Ia juga telah melengkapkan diri saya dengan ilmu peralatan dan platform pendidikan yang tidak pernah dikenali oleh saya. Ia sangat berharga untuk melihat pemikiran orang lain dari konteks saya sendiri. Saya akan mengesyorkan kursus ini kepada rakan sekerja saya.

Kelebihan
1.    Percuma dan tiada syarat kemasukan: kursus BL ini adalah percuma dan tidak mengenakan sebarang syarat kemasukan seperti institusi tinggi lain.

2.    Alat kerjasama yang bermutu:  Perbincangan dalam talian dan maklum balas daripada pelajar, tutor dan rakan sebaya dapat disampaikan dengan cepat.

3.    Peningkatan aksesibiliti : Kursus ini boleh diakses pada  bila-bila masa dan tiada had lokasi.

4.     Komunikasi yang lebih baik : Hubungan yang lebih baik antara tutor dengan pelajar sambilan kerana mereka boleh berinteraksi atas talian tanpa perlu bersemuka.

5.    Penilaian serta merta:  Penilaian pelajar yang difasilitasi dengan ujian dalam talian yang komprehensif dan laporan berbutiran. Penggredan automatik yang ditawarkan oleh banyak sistem pembelajaran juga sangat membantu tutor menilai pelajar.


6.    Pendekatan peribadi: Cara belajar adalah mengikut gaya pembelajaran  pelajar masing-masing Ia juga mewujudkan persekitaran yang lebih selesa untuk pelajar yang yang berbeza. Sekiranya pelajar tersebut menghadapi masalah dalam topik tertentu, mereka boleh menjangkau sumber-sumber web yang saling melengkapi atau mendapatkan bantuan segera dari tutor mereka.

7.     Ia sangat menyeronokkan : Kursus pembelajaran BL ini telah terbukti menjadikan sesi PdP lebih menarik untuk pelbagai kumpulan pelajar mahupun dari sekolah rendah hingga lepasan pasca siswazah dan pelatih yang maju.

Kelemahan
1. Pelajar mesti mempunyai pengetahuan teknologi asas atau kesediaan untuk belajar.
Dalam hampir semua persekitaran pembelajaran BL, anda akan menemui sekurang-kurangnya seorang pelajar yang teragak-agak tentang perubahan. Terdapat juga orang  yang mungkin tidak biasa dengan teknologi . Untuk mengatasi masalah ini, anda harus mempunyai sokongan di tangan untuk mengajar pelajar baru dan memberi motivasi kepada mereka yang mungkin lebih pasif.

2.Penjanaan teknologi tinggi dan kos penyelenggaraan.
Membeli alat teknologi pembelajaran untuk program BL, seperti alat peranti dan persediaan infrastruktur, merupakan satu kos yang tinggi. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa ini hanyalah perbelanjaan jangka pendek, dan anda mungkin menyimpan wang dalam jangka masa panjang. Walaupun anda perlu membayar yuran internet bulanan, anda masih menerima banyak manfaat yang ditawarkan oleh strategi pembelajaran BL.

3.Impak negatif kepada pelajar.
Sesetengah guru mungkin memulakan kandungan dan aktiviti pendidikan yang berlebihan. Program BL ini mungkin menjadi satu dorongan yang positif jika disesuaikan dengan keperluan pelajar individu, sebaliknya ia akan menjadi musuh jika digunakan secara berlebihan, seperti biasanya dengan pembelajaran kelas tradisional.

4.Masalah plagiarisme dan kredibiliti
Sememangnya, sebaik sahaja kelas anda secara rasmi mesra Internet, sukar bagi pelajar untuk menahan godaan mencari sesuatu di laman  web atau mendapatkan petikan segera daripada rakan-rakan. Ini mungkin menjejaskan penilaian adil dan kualiti kerja kursus. Selain itu, guru perlu mengingatkan pelajar tentang bahaya sumber dalam talian yang tidak disahkan, seperti bias, penyelewengan dan salah nyataan fakta.

Idea Yang Disyorkan Untuk Penambahbaikan
1.    Terdapat sedikit masalah dengan link pendidikan yang telah dibekalkan, jika boleh, berharap pihak pengurusan dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera agar kursus ini berjalan dengan lancer, pelajar pun tidak akan berasa terganggu dalam pembelajaran.


2.    Adakah kemungkinan BL dibekalkan dengan versi bahasa yang lain. Ia merupakan satu masalah kepada pelajar yang tidak celik Bahasa Inggeris seperti saya untuk memahami isi kandungan kursus dengan baik. Saya terpaksa menggunakan google translate untuk memahami kursus ini dengan lebih baik.

Soalan Perbincangan:
1.   Apakah yang telah anda perolehi selepas mengikuti kursus BL?

2.   Pada pendapat anda, adakah BL ini sesuai diaplikasi dalam kelas anda? Mengapa?


3.   Apakah cabaran-cabaran yang akan anda hadapi jika anda mengaplikasikan BL dalam PdPc anda? Bagaimana anda menyelesaikannya?

No comments:

Post a Comment

Profil saya

Nama            : Chua Yoke Fon (efern ) Umur            : 34 tahun Warganegara : Malaysia Tarikh Lahir  : 3 Julai 1983 Jantina     ...